RUST OG GALVANISERING

Oprettet d.

RUST OG GALVANISERING

                                           

Det er en udbredt opfattelse, at nye biler ikke ruster, og at kvaliteten i nye biler er så høj, at rustbeskyttelse ikke længere en nødvendighed.

 

En stor nordisk undersøgelse viser at dette ikke er korrekt.

Det er en kendsgerning, at bilfabrikkerne i dag bruger langt mindre rustbeskyttelse, end der er nødvendigt.

 

Hele den danske motorpresse og FDM anbefaler kraftigt danske bilejere at rustbeskytte deres biler. Her er nogle af grundene:

 

  • Biler fremstilles af stålplader, som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes.
  • Galvaniseringen brændes væk ved svejsning og forringes, hvor pladerne ombukkes.
  • Der er over 1.000 punktsvejsninger på en bil og 60 meter samlinger.
  • Galvanisering med et tyndt lag zink (2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet af få år

      

 

Beskrivelse: http://www.vandel-undervognscenter.dk/images/image/01_graf.jpg

 

Ovenstående graf viser, at efter 4 år ruster galvaniserede plader hurtigere, end delvis olie/voksbehandlede karrosseriplader.

 

  • Den grønne kurve viser en ubehandlet plade
  • Den røde kurve viser en galvaniseret plade (2-5 mikrometer)
  • Den blå kurve viser en delvis olie/voks behandlet plade
  • Den gule kurve viser en plade, der er galvaniseret samt behandlet med et godt lag olie/voks.

 

Kontakt